Preview

Endodontics Today

Advanced search

Psychology of the relationships in the dentist’s practice

Abstract

In the modern world there is a tendency of an integrated approach to solving dental problems with the active involvement and use of the latest achievements of psychology, sociology, behavioral sciences. A study conducted at the of pediatric dentist’s office with the use of psychological techniques revealed the increased emotional experience and anxiety in young children. The gender differences in the experience of children visiting the dentist were established. It is proved that in providing dental care for children clinicians need to be skilled in psychological approach to each child. In preparing the child to visiting the dentist the close cooperation of doctor, psychologist and parents is required

About the Authors

Ю. Шлегель
ГБОУ ВПО «Алтайский государственный медицинский университет»
Russian Federation


С. Акимова
ГБОУ ВПО «Алтайский государственный медицинский университет»
Russian Federation


Л. Сарап
ГБОУ ВПО «Алтайский государственный медицинский университет»
Russian Federation


Л. Тупикова
ГБОУ ВПО «Алтайский государственный медицинский университет»
Russian Federation


References

1. Берлов А. В. Стратегия ведения амбулаторного приема детского врача-стоматолога и факторы, влияющие на поведение ребенка в стоматологическом кабинете // Фундаментальные исследования. 2012. №12 (часть 1). С. 27-30.

2. Бойко В. В. Распознание и преодоление боязни на стоматологическом приеме (психологический аспект) // Институт стоматологии. 2003. №2 (19). С. 6-9.

3. Воробьевская А. Г. Ребенок на приеме у детского стоматолога // Актуальные проблемы биологии, медицины и экологии. 2004. № 1. С. 20-22.

4. Кобиясова И. В. Психология в стоматологии: Важнейшие аспекты грамотного общения с пациентом // Саратовский научно-медицинский журнал. 2011. Т. 7. №1 (приложение). С. 297-300.

5. Ларенцова Л. И. Психологические подходы к стоматологической практике. – М.: Медицинская книга, 2007. – 80 с.

6. Ловелле Р. П., Кудрявая Н. В. Психологические основы деятельности врача // Избранные лекции и статьи – М.: ВУНМЦ МЗ РФЮ, 1999. – 204 с.

7. Синичкин В. В., Бажанов Н. Н., Судаков К. В. Анализ психоэмоционального напряжения больных перед стоматологической операцией в зависимости от психологических особенностей личности // Стоматология. 1989. №3. С. 28-29.

8. Синицина Г. Н., Ахметов Е. М., Вагнер В. Д. Психологические аспекты на стоматологическом приеме // Экономика и менеджмент в стоматологии. 2000. №2. С. 54-57.

9. Шварцзайд Е. Е. Личность стоматолога как фактор лечебного воздействия на больных // Стоматология. 1994. №1. С. 46-48.

10. Шульга Т. И., Олиференко Л. Я. Психологические основы работы с детьми «группы риска». – М., 1997. – 208 с.

11. Bynes J. A. The emotional aspects of dentistry // Dent. Econ. 1993. V. 83 №5. P. 74-78.

12. Katrova L. G., Freed J. R., Coulter I. D. Doctor-patient relationship in global society. Informed consent in dentistry // Folia Med. (Plovdiv). 2001. №43 (1-2). P. 173-176.

13. Moltzer G., Van der Meulen M. J., Verheij H. Psychological characteristics of dissatisfied denture patients // Communiti Dent. Oral Epidemiol. 1996. №24 (1). P. 52-55.


Review

For citations:


 ,  ,  ,   Psychology of the relationships in the dentist’s practice. Endodontics Today. 2013;11(2):27-30. (In Russ.)



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1683-2981 (Print)
ISSN 1726-7242 (Online)